JANNE MALINENKLASSISEN KITARAN TEKNIIKKAKOULU
JANNE MALINENKLASSISEN KITARAN TEKNIIKKAKOULU
Käsien yhteistyö
KÄSIEN YHTEISTYÖ
Soitossa käsien yhteistyö on joko yhtäaikaisia liikeitä tai ote- tai näppäilykäden sormien valmistautumista ennen äänen tuottavaa näppäysliikettä. Ennen näppäystä vähimmäisvaatimuksena äänentuottamiselle on, että otekäden sormi painaa kieltä nauhan vasemmalta puolelta, kunnes kieli osuu nauhaan (paitsi vapaan kielen ollessa kyseessä).
Tilanteita, joissa käsien liikkeet ovat yhtäaikaiset.
•Kun samalla kielellä olevat sävelet soitetaan legatossa, eli sitoen äänet niin, että sävelen vaihtuessa toiseen, niiden vaihdon välinen aika on mahdollisimman lyhyt.
•Ylipäänsä legatossa soitettaessa.
•Otekäden aseman vaihdon yhteydessä. Tällöin vaihtoehtoina tilanteen mukaan ovat joko ilman vapaata kieltä tapahtuva vaihto, jolloin toimitaan kuten edellä, mahdollisimman hyvää legatolinja tavoitellessa, tai vapaankielen kanssa tapahtuva aseman vaihto, jossa yhtäaikaisuus toteutuu, kun vapaankielen näppäys ja otekäden aseman vaihto ovat yhtäaikaisia.
•Lyhytääniset arpeggiot. Jokainen arpeggion näppäilty ääni sammuu seuraavan alkaessa soida. Sammutuksen tapahtuessa siten, että sormi nousee pois kieleltä. Tämä ja ja muut sammutukseen liittyvät tavat, kuten staccatossa soittaminen, ovat osa artikulaation tekemistä.
Otekäden valmistautuminen
•Arpeggiot, joissa otekäden sormet valmistautuvat paikalleen ennen näppäyksiä.
•Asteikoissa, sormien valmistelu kielelle auttaa vasta-alkajaa kun soitettava sävelkulku sisältää toistettuja nuotteja samalta kieleltä (esim. c¹, d¹, c¹, h). Koordinaation kehittyessä opetellaan asteikojen yhteydessä täysin yhtäaikainen sormien synkronia, jossa otekäden sormi painaa yhtäaikaa näppäyksen kanssa.
•Ennen alaspäistä legatoa sekä trilliä mikäli mahdollista (ks. legatot ja trilli)
•Otteenvaihto esimerkiksi soinnusta toiseen. Varsinkin harjoitusvaiheessa tätä tulee korostaa.
Harjoitus 4a.
•Aseta sormi kevyesti lepäämään oikealle paikalleen neljännen nauhan viereen ja aloita näppäilemään peukalolla. Aluksi tuloksena on vaimennettu ääni. Pidä muut sormet (i, m, a) pakottomasti lähtöasennossa.
•Älä paina kieltä heti nauhaan kiinni, vaan lähde hitaasti lisäämään sormen painoa, kunnes kieli osuu vähän nauhaan ja tuottaa aluksi särähtävän äänen.
•Jatkaessasi tahdin kertaamista ja painon lisäystä alkaa kieli soida puhtaasti.
•Harjoita jokaisella otekäden sormella painamaan kyseinen nuotti.
•Nuottien lukumäärä, toistojen ja tahdin kertauksien määrä ei ole olennaista, vaan se, että opit tuntemaan, kuinka paljon kieltä tarvitsee painaa puhtaan äänen saamiseksi.
Huom. Soittajan on tärkeää tunnistaa, kuinka paljon kieltä tulee painaa oikeasta kohdasta, että se soi puhtaasti. Aloitteleville kitaristeille käy yleensä niin, että voimalla korjataan vielä kehittymättömiä hienomotorisia liikkeitä, joita kielen painamiseen tarvitaan. Helposti puristetaan aivan liikaa, jopa niin, että kieli lähtee venymään tuottaen hieman korkeamman epävireisen sävelen.
Kaikki otekäden toiminnat ovat eri lihasryhmien yhteistyötä. Hartioiden seutu on rento, mutta aktiivinen. Otekäden voiman käyttö vaihtelee huiluäänen kevyestä kosketuksesta kuuden kielen barré-otteeseen. Tämän vuoksi on tärkeää hahmottaa kaikki lihakset, joita tarvitaan otekäden työskentelyssä. Suurimmista hartianseudun ja yläselän lihaksista, joita käytetään esimerkiksi barré-soinnuissa, pienimpiin kämmenen lihaksiin, jotka hallitsevat sormen hienomotorisia liikkeitä. Aluksi opetellaan yksittäisiä sormia (1, 2, 3, 4) vapaan kielen kanssa. Sitten neljästä sormesta saatavat kuusi eri paria (1/2, 2/3, 3/4, 1/3, 2/4 ja 1/4). Harjoita otekäden jokainen sormi yhtä hyväksi ja tarkkaile, mikä sormista tarvitsee eniten harjoitusta. Tyypillisesti nimetön ja pikkurilli kehittyvät hitaammin, koska luontainen hienomotorinen toiminta, kuten pieniin esineisiin tarttuminen, tapahtuu peukalolla ja etusormella sekä jonkin verran myös peukalo-keskisormi yhdistelmällä.
Harjoitus 4b.
•Näppäile peukalolla puolivalmistellen (näppää vasta kun olet varma, että otekäden sormi painaa oikein). Pidä muut sormet (i, m, a) pakottomasti lähtöasennossa.
•Aloita opettelu 2 -sormella.
Harjoitus 4c.
•Vaihda seuravaksi 2-sormen tilalle 1-sormi, sitten 3 ja viimeisenä 4.
•Tarkkaile, mitkä sormista on heikoimmat ja anna niille aina ylimääräisiä kertauksia, sillä yhtä paljon harjoitusta saaneina ne ovat aina yhtä paljon jäljessä.
•Kun vaihdat otekäden sormea katso, että peukalon suhde pysyy muihin sormiin nähden samana (keskellä kaulaa yleensä 1 ja 2 sormien välissä).
•Pyri tekemään vain täydellisiä toistoja.
•Pidä muut sormet (i, m, a) pakottomasti lähtöasennossa.
Harjoitus 4d.
•Peukalo näppäilee samoin kuin harjoituksessa 4c. Huomaa, että lopussa on kielenvaihto yhdistettynä käsien synkroniaharjoitukseen.
•Pidä muut sormet (i, m, a) pakottomasti lähtöasennossa.
Harjoitus 4e.
•Peukalo näppäilee samoin kuin harjoituksissa 4a, 4b, 4c ja 4d.
•Harjoita otekäden kaikki 3 vierekkäistä sormiparia (1/2, 2/3, 3/4).
•Pidä muut sormet (i, m, a) pakottomasti lähtöasennossa.
Harjoitus 4f.
•Harjoita otekäden sormipareilla 1/3, 2/4.
Harjoitus 4g.
•Harjoita otekäden kaikki 3 vierekkäistä sormiparia (1/2, 2/3, 3/4).
Harjoitus 4h.
•Harjoita otekäden sormipareilla 1/3, 2/4.
Harjoitus 4i.
•Harjoita otekäden sormiparilla 1/4.