JANNE MALINENKLASSISEN KITARAN TEKNIIKKAKOULU
JANNE MALINENKLASSISEN KITARAN TEKNIIKKAKOULU
Barré-otteet
BARRÉ-OTTEET
Barré on ote, jossa yleisimmin 1-sormi (poikkeustapauksissa myös sormet 4 ja 3) painaa useamman kuin yhden kielen nauhaan kiinni. Kaikkia kuutta kieltä painettaessa on kyseessä kokobarré ja muissa tapauksissa puolibarré, vaikka painettavia kieliä olisikin neljä tai kaksi. Barré-otteen ottamisessa täytyy olla tarkkana, mitkä kielet oikeastaan tarvitsee saada soimaan barrélla. Aika harvassa tilanteessa kaikkia kieliä. Harjoittelu on hyvä aloittaa kahdesta kielestä kerrallaan ja edetä pikku hiljaa lisäten kieliä barré-otteeseen. (Kuvat 36, 37, 38, 39, 40 ja 41.)
Sormien luontainen puristusliike sormissa on kohti ranteen kämmenpuolen keskipistettä. Barré-otteessa kyseisen asian huomaa siitä, että 1-sormen sisäpinnasta on peukalon puolen sisäsyrjän puoleinen osa useasti kosketuspintana kieliin, eikä sormen sisäpinnan keskikohta. Kaikilla soittajilla on erilainen käsien anatomia, joten lienee selvää, että poikkeuksiakin löytynee (rannetta pyörittämällä voit kokeilla näitä kulmia kokobarré otetta soittaessasi). Soitettaessa Ⅰ-asemasta käsi luontaisesti tulee soittajasta katsottuna oikealta (keskikehon suunnasta) ja kyynärpään asennosta riippuen kämmenen kulma muuttuu suhteessa otelautaan.
Otekäden yksittäisen äänenpainamisen kohdalla, sormen ollessa jokaisesta nivelestä taipuneena ei mistään otelaudan kohdasta ole hankala saada kieltä painettua nauhaan äänen tuottamiseksi. Barré-otteessa 1-sormi kuitenkin joudutaan ojentamaan, jolloin osa samoista lihaksia, jotka ovat käytössä yksittäistä ääntä otettaessa menettää osan tehostaan, mutta toisaalta myös uusia isompia lihaksia aktivoituu. Isot lihakset siis aktivoituvat mitä suurempi barré on. Tätä tietoa voimme käyttää hyväksi siten, että kuuden kielen kokobarréssa aktivoimme selkälihakset painamalla näppäilykäden käsivarrella kitaran koppaa keskikehoamme vasten ja vastaavasti otekäsi vetää 1-sormella kitaran kieliä nauhoja kohti etsien balanssia myöskin keskikehoa kohti suunnatulla voimalla. Voimaa kokobarré saa myös siitä, ettet kannattele otekättäsi yhtä paljon kuin yksittäistä ääntä ottaessasi, vaan annat käsivarren painon laskeutua enemmän 1-sormen varaan. Barré-otteita harjoitellessa tulee välttää liiallista ja hallitsematonta voiman käyttöä. Voima ei korvaa oikein sijoitettua sormea. Kokeile siis rauhassa erilaisia sormenpään nivelen asentoja puolibarrélla ja kiinnitä huomiota voiman käyttöösi. Kyseessä on joka tapauksessa aivan uusi lähestymistapa, kun mihin olet tottunut yksittäistä kieltä painaessasi.
Barré-otteiden merkintätavat ovat:
Huom. Puolibarré ote voi sijaita myös siten että vapaita kieliä jää soimaan otteen alapuolelle (Kuva 41). Joissain notaatioissa käytetään myös murtoluku merkintää, jolla ilmaistaan kuinka monta kieltä kuudesta barré-otteella on tarkoitus painaa. Merkintätapa ½ C Tarkoittaa myös puolibarré -otetta.
Harjoitus 10a.
•Tämä harjoitus auttaa löytämään sormesta oikean kahden kielen painamiskohdan.
•Painettuasi ensimmäisen äänen kaada sormi seuraaville kielille siten, että sormen pää ei kosketa ➂-kieltä. Sormenpään nivel suoristuu hieman ja kämmen liikkuu aavistukseen kohti rannetta.
•Älä paina puolibarréssa kieliä heti nauhaan kiinni, vaan lähde hitaasti lisäämään painoa, kunnes kielet osuu vähän nauhaan ja tuottaa ehkä aluksi särähtävän äänen. Toista ilman tempoa ja näppäile kieliä koko ajan.
•Tarkkaile, soiko kumpikin ääni soittamalla barré-otteen äänet yksitellen. Keinuvalla liikkeellä hae molemmat äänet sekä soimaan, että sammumaan.
•Tarkkaile myös ettei muut sormet tule painamaan barré-otetta tai muutenkaan ole hallitsemattomia.
•Soita myös asemista Ⅰ, Ⅳ ja Ⅸ.
Puolibarréssa kahden äänen hallinta on alku kaikille barré-otteille.
Harjoitus 10b.
•Käytä puolibarré-otetta siten, että ensimmäisellä iskulla ei soi mikään, toisella vain ylin ääni, kolmannella vain alin ääni ja neljännellä molemmat.
•Soita ilman tempoa ja näppää tarvittaessa kielet uudelleen päästäksesi haluttuun määränpäähän.
•Siirrä barré-otetta jokaisessa tahdissa vain yhden kielen edellyttämän verran.
Harjoitus 10c.
•Hae ensimmäisessä tahdissa tuntuma kolmen kielen barré-otteeseen kuten harjoituksessa 10a.
•Toisesta tahdista lähtien käytä puolibarré-otetta siten, että ensimmäisellä iskulla ei soi mikään, toisella vain ylin ääni, kolmannella vain alin ääni ja neljännellä molemmat.
•Soita ilman tempoa ja näppää tarvittaessa kielet uudelleen päästäksesi haluttuun määränpäähän.
•Pidä otekäden peukalo läpi harjoituksen oikealla paikallaan.
•Siirrä barré-otetta jokaisessa tahdissa vain yhden kielen edellyttämän verran.
•Näppää kielet näppäilykäden lähtöasennon oletuksin.
Harjoitus 10d.
•Hae ensimmäisessä tahdissa tuntuma neljän kielen barré-otteeseen kuten harjoituksessa 10a. Huomaa, että sormenpään nivel tulee nyt lähes suoraksi ja mikäli painaisit kaikkia neljää kieltä, olisi se aivan suora.
•Toisesta tahdista lähtien käytä puolibarré-otetta siten, että ensimmäisellä iskulla ei soi mikään, toisella vain ylin ääni, kolmannella vain alin ääni ja neljännellä molemmat.
•Soita ilman tempoa ja näppää tarvittaessa kielet uudelleen päämäärään päästäksesi. Pidä otekäden peukalo läpi harjoituksen oikealla paikallaan.
•Siirrä barré-otetta jokaisessa tahdissa vain yhden kielen edellyttämän verran.
•Näppää kielet näppäilykäden lähtöasennon oletuksin.
Harjoitus 10e.
•Toista harjoitukset 10c ja 10d hakemalla soitettavien kielten välissä olevat sävelet samalla tavoin kuin harjoituksessa 10a.
•Lisää lopuksi myös kuudes kieli niin, että olet lopulta kartoittanut kaikki mahdolliset barré-otteet.
•Soita ilman tempoa ja näppää tarvittaessa kielet uudelleen päämäärään päästäksesi.
•Pidä otekäden peukalo läpi harjoituksen oikealla paikallaan.
•Näppää kielet näppäilykäden lähtöasennon oletuksin siten, että murrat äänet hitaasti bassokieliltä alkaen.
Copyright ⓒ 2011 Janne Malinen. All rights reserved.